Kunnskap, vennskap og fellesskap

PEF Norge

Reisebrev fra Valle Marina

05.05.2014

En gruppe solbrune ungdom er hjemme fra behandling på Valle Marina. Bildene av nye venner pryder facebook og minnene er mange. Selv tok jeg mitt «mørke-hvite» legeme hjem til Norge for godt over tre uke siden, etter en snarvisitt på Grand Canaria.

Bilde: Reisebrev fra Valle Marina

Paradis

Mandag ettermiddag landet jeg på øya som jeg raskt innså var en skandinavisk favoritt. Etter noen dager, skjønte jeg hvorfor. Selv om sola er sterk, har stedet en avkjølende bris og et meget avkjølende hav, noe man kjenner godt fra sommeren hjemme. De neste dagene skulle tilbringes i «Paradis» (quote Anette Nærby), nemlig på Valle Marina. Jeg skulle besøke Rikshospitalets klimabehandlingstilbud for ungdom. Gruppen hadde vært samlet en liten uke da jeg ankom, og stemningen var allerede god. Gjennom ulike PEF-ung arrangement hadde jeg blitt kjent med flere av ungdommene, og det var veldig hyggelig å se dem igjen!

Dama til Michel?

Jeg snek meg inn på gruppen mens de spilte ballspill i solsteiken. Imponert over deres engasjement forstod jeg raskt at vinnerinstinktet var sterkere enn den glovarme sola! Michel så meg først, og han kom bort for å si hei. Flere av deltakerne undret på hvem denne jenta var og noen konkluderte i at jeg var dama til Michel. LOL! Fra den stund var jeg med på stort sett alt opplegget gruppen hadde.

Kunnskap i praksis

Programmet var ganske tett, og temaene var mange, varierte og nyttige. Mandag kveld ble brukt til undervisning i fysisk aktivitet, samt viktigheten av å være i bevegelse for en psoriatiker.

Ord og handling henger sammen, så hver dag starter med morgentrim. Deretter er det tid for skole før man tar fatt på behandling. Timene hvor solen er på sitt sterkeste er satt av til behandling gjennom soling og aktivitet. Etter middag er det satt av tid til undervisning.

Tirsdag ble brukt på markedet i Arguineguin, en halvtimes spasertur unna. Deretter var det tid for behandling. På ettermiddag var satt av til sirkeltrening i solsteiken, og steike det var varmt og tungt! På kveldstid hadde PEF-ung en presentasjon av oss og våre aktiviteter. Flere i gruppen var allerede kjent med organisasjonen, men for noen var PEF-ung noe nytt. Det var fint for både organisasjonen og ungdommene å bli kjent med hverandre.

Individuelt tilpasset behandling

Ungdommen fører timer på både fysisk aktivitet og soling. I starten av oppholdet blir de møtt av hudlege som slår fast hvilken hudtype du har og hvilken behandling som passer til deg. Hvor mye tid som skal tilbringes i sola er individuelt og tilpasset deg og din hud. Onsdag ble brukt til oppfølging av helsepersonell og obligatorisk vannsport. På kvelden var det fokus på kommunikasjon. Fokus ble satt på hvor lett det kan være å tillegge ord en bakenforliggende mening ut fra egne tanker og sinnsstemning. Slik får ordene meninger de ikke har, og gjerne av den negative, destruktive karakter. Ungdommen oppfordres til å ta kontroll over egne tanker og ikke la ordene få større betydning enn de har. Gjennom tydelig og klar kommunikasjon kan færre problemer oppstå i hverdagen.

Besøk på den norske skolen

På torsdag besøkte jeg den norske skolen som ligger vegg i vegg med Valle Marina. Etter en innføring om skolen og hva de kan tilby, fikk jeg en omvisning på området. Der ble klasserommet gjort klart for gruppen med blant annet eksembarn som snart skulle ankomme Valle Marina. Skolen tilbyr god og engasjert undervisning i et klima hvor flere kronikere fungerer bedre. Tilbudet gjør at noen kan fullføre skolegangen med større oppmøte og bedre utbytte av undervisningen. En av medlemsfordelene i PEF-ung er 10% avslag på skolepengene.

Deretter gikk turen til Puerto Rico for shopping! Første stopp var en enorm sportsbutikk. Inspirert av det høye aktivitetsnivået ble det storhandlet treningsklær. På kjøpesenteret var det til ungdommens store glede, flust av butikker du ikke finner i Norge. Pengene satt relativt løst da minnene og sommerens antrekk ble innkjøpt. Flere var glade for at mamma og pappa satte inn ukepenger underveis, og at den nå tomme kontoen atter en gang skulle bli fylt.

Venner for livet

Etter noen lærerike dager med gruppen satte jeg sette nesen mot nord og påskesol. For meg er det er tydelig at ungdommen får kunnskap og venner for livet. De får oppleve et fellesskap som er likt felleskapet hjemme, med mange ulike personligheter og interesser.  Men fellesskapet er likevel så veldig annerledes. Alle har psoriasis og deres daglige utfordringer er gjenkjennelige for hverandre. For mange oppleves det godt å ikke måtte forklare, men å møte forståelse i blikk og handling. Både gruppen, de ansatte og de som bor på stedet er vant med å se flekker, så flekkene forsvinner i mengden.

Personligheten skinner og flekkene forsvinner. Det er tydelig at dette er en gruppe helt vanlige ungdom. Med hverdagslige problemer, utfordringer, latterkramper, ulike interesser og ulike behov. Jeg har blitt kjent med 14 ulike individer! De kom som psoriatikere og dro som venner!

- Maren Awici-Rasmussen, organisasjonssekretær -

Tilbake
Psoriasis- og eksemforbundet Postboks 6547 Etterstad, 0606 Oslo | Besøksadresse: Borgenveien 66, 0373 OSLO | post@pef-ung.no